Diéták és ízek, ahogy én főzök

A, D, E, K

2009. szeptember 14. - Moroandi

Na, ezeknek a vitaminoknak aztán tényleg semmi közük nincs a fogyókúrához, gondolhatod, és van is némi igazságod. Azonban, ahogy a Dr. House című bejegyzésben írtam, hogy a diétázás következménye volt a súlyos C-vitamin hiány, így például aki nem vagy csak nagyon kevés állati eredetű táplálékot fogyaszt, annál figyelni kell az A és a D vitamin adagolására, ugyanis ez a két vitamin természetes formájában csak húsban, májban, tojásban lelhető fel. Nem véletlen egyébként, hogy például a margarint A, D, E vitamin hozzáadásával készítik.

A-vitamin (retinol)

Csak állati eredetű élelmiszerekben található meg, illetve a béta-karotin néven ismert előanyag, amely a sárgarépában van nagy mennyiségben. Ez olyan elővegyület, amely csak akkor alakul át A-vitaminná, amikor a szervezetnek szüksége van rá. Az A-vitamin szintjét a máj szabályozza, megfelelő felszívódáshoz pedig elégséges fehérje- és zsírbevitelre van szükség. Az A-vitamin kétféle képpen támogatja az immunrendszert: 

1. fenntartja a bőr, a nyálkahártya és a bőrfelszíni felületek egészségét, és így a káros baktériumok nem képesek behatolni a szervezetbe

2. serkenti azoknak a fehérvérsejteknek a termelését és működését, amelyek elpusztítják a káros baktériumokat és vírusokat.

A-vitamin források

Retinol: máj, hús, tojás, vaj, vitaminozott élelmiszerek, margarinok, egyéb kenyérre kenhető zsiradékok.

Karotinoidok: sárgarépa, spenót, káposzta, tápanyagokkal dúsított élelmiszerek, például reggeli italok.

 

D-vitamin

Szabályozza a kalcium és a foszfor felszívódását, ezek vérben található koncentrációját, valamint a csontokba és fogakba való beépülését. Együttműködik más alapvető tápanyagokkal a fertőzések elleni védelemben, és hozzájárul a bőr egészségéhez, valamint az izomerő fenntartásához. Segít a fogszuvasodás, az ínybetegségek és a csontritkulás kockázatának csökkentésében, és felgyorsítja a csonttörések gyógyulását. Kétféle D-vitamint különböztetünk meg: a D2- és D3-vitamint. Míg a D2-vitamint többnyire növények tartalmazzák, az állati eredetű élelmiszerek vegyesen mindkettőt. A D3-vitamin az aktívabb, ezt nevezik napfényvitaminnak is. UV-sugárzás hatására keletkezik az emberi bőrben.

D-vitamin források

Zsírban oldódó anyag lévén a D-vitamin természetes formájában csak az állati eredetű élelmiszerek zsíros részeiben található meg, míg a provitaminok széles körben elterjedtek a növényekben.

 

E-vitamin

Az E-vitamin erőteljes antioxidáns. A szabad gyökök sejtekre gyakorolt káros hatása ellen kialakulásuk megakadályozása révén véd. Védi az érzékeny zsírszerkezetű sejthártyát, megóvja a szabad gyökök káros hatásaitól (oxidációtól), amely a sejtek pusztulását, és a betegségeket okozza. Gátolja az öregedési folyamatokat, és egyes feltételezések szerint pozitív hatással van a nemiségre is.

E-vitamin források

Növényi olajok, diófélékből és olajos magvakból készült olajok, mogyoró, mandula, napraforgómag. Sötétzöld zöldségfélék: káposzta, spenót, brokkoli.

 

K-vitamin

Ha már van gyerkőcöd, már pedig, ha ezt a blogot olvasod, akkor valószínű, hogy igen, a K-vitaminnal rögtön a csecsemő osztályon találkozhattál, ugyanis ez az egyetlen vitamin, ami nem található meg az anyatejben. Ezért ameddig a baba csak anyatejet szopizik, a K-vitamint muszáj pótolni. A K-vitamin nélkülözhetetlen a véralvadáshoz. Az ember K-vitamin szükségletét felerészben fedezi a táplálékkal felvett, és a bélrendszerben élő baktériumok által termelt K-vitamin.

K-vitamin források

A zöld leveles növények: paraj, káposzta, brokkoli, kelkáposzta, tej és tejtermékek.

A bejegyzés trackback címe:

https://fittmami.blog.hu/api/trackback/id/tr101380905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.